Aziefietsers.reismee.nl

88 : Kuala Lumpur day 1

De fietsen en bagage kunnen in een opslagplaats beneden bij de lobby. De hoofd bewaking is een goedlachse Indier waar we gelijk een goed contact mee hebben. Hij houdt een oogje in het zeil.

Het is 20 minuten lopen naar het plaatselijke metrostation waar we een enkele reis kopen naar het centrum van Kuala Lumpur (KL). De reis duurt een uur en we stappen midden in het drukke centrum uit. Ruim een week geleden hadden we van een serveerster in Georgetown een goede tip gehad voor een hotel midden in Chinatown KL. Het bleek een gouden tip! Een schoon, goedkoop en zeer centraal gelegen hotel. Vanaf het terras kijken webovenop de straat, waar je uren naar mensen kunt kijken. Inwoners van de stad en vele toeristen lopen onder ons langs.

Omdat we ook al een tijdje in het bezit zijn van een lonely planet reisgids hadden we ons tot in de puntjes voorbereid wat we allemaal wel en niet wilden zien. De eerste dag begon met een stadswandeling door Chinatown en Little India. Veel tempels, markten, oude koloniale huizen en vele gezellige buurten. Ook de oudste moskee van KL ontbrakniet.

Een van de hoogtepunten is de avondmarkt in Petaling Street waar ons hotel midden in is gestiueerd.. Drie keer per dag onderging de straat een ware metamorfose. s'Morgens ontbijtstalletjes en diverse shops, later horloges, brillen, t-shirts en andere waar. Op het eind van de middag werd alles volgezet met shops met T-shirts, tassen en natuurlijk nog meer horlogesen andere troep. De mooiste metamorfose is natuurlijk naar de avondmarkt waar de eetstalletjes hun waren showen en de binnenstad letterlijk borrelt en kookt.

De zijstraten zijn allemaal volgezet met fruit- en eetstalletjes waar je op een plastic stoeltje je gekozen maaltje oppeuzelt. We komen toevallig een duikleraar tegen die op dezelfde boot zat als Martin. We drinken samen een biertje en zijn loof na een dag lopen door de grote stad.