Aziefietsers.reismee.nl

86 : 61e Fietsdag "Om het af te leren"

Pasir Salak - Kuala Selangkor - 145 km.

Wat wel voor elkaar was in het resort was het ontbijt. Een keurig buffet en waarschijnlijk omdat we drie keer hadden gevraagd of het wel echt om 7.00 uur open ging waren ze nog op tijd ook..

Prachtig door de koele ochtendmist over strakke rechte wegen langs kanalen en plantages. en later over een brede rivier met een pontje. Tussen de middag komen we in een leuke plaats met veel Chinesen en eethuisjes. We eten ons buik weer rond om de laatste 60 km. te volbrengen.

Deze laatste kilometers waren een dejavu met Cambodja en Laos. Veel rode stofwegen en onverharde paadjes. Zelfs een stuk pal aan de kust over een dijkje. Prachtig om te fietsen ! De grote zwarte slang die verschrikt terug kroop vlak voor onze wielen deed even schrikken. Ook horen en zien we vele varanen die de struiken inschieten als we langs komen.

Op het platteland staan veel betonnen gebouwen, zo'n drie verdiepingen hoog met vuistgrote gaten in de zijkanten. Op het dak staan luidsprekers die het geluid van zwaluwen afspelen om ze te lokken. De Chinesen zijn gek op de nestjes die ze maken. Ze worden opgegeten.Op de menukaart zie je ze echter nooit staan.

Onze eindbestemming is een hotel (resort) met bungalows waar allemaal apen lopen. Het is zwaar moslim hier dus in het dorp kopen we een blikje bier om stiekem in onze bungalow op te drinken. De apen zijn Silver Leaf apen, een zeldzaam soort.

We hebben ons opgegeven om s'avondsmet een busje naar de rivier gebracht te wordenen een boottocht te maken langs mangrovebossen waar heel veel vuurvliegen zitten. De bootjes zijn roeibootjes waar de bootsman achterop staat om de peddels te bedienen. We zitten met z'n tweeen in een boot en gaan zeker 30 minuten lang over de snel stromende rivier langs de mangrovebossen. Het is een wonderlijk gezicht. Duizenden vuurvliegen verlichten de bomen. Het is net kerstmis en je zou denken dat het nep was tot je er heel dicht bij komt. De vliegjes vliegen ook af en toe rond. Overdag laden ze zich op. Het naderende onweer maakte het compleet tot deze recht boven ons zat. Blij dat we weer aan de kant stonden.

Vandaag zijn we over de magische grens van 6.000 km. gegaan.