Aziefietsers.reismee.nl

78 : "Georgetown by foot"

We passen ons ritme een beetje aan. Vandaag slapen we dus uit tot een uur of acht. Het uur tijdsverschil zit er nog een beetje in. Het hotel heeft geen ontbijt te bieden dus we lopen de stad maar in om wat te eten. Een Maleisisch ontbijt met gebakken noodels en groente. Een goed begin.

Vandaag gaan we de stad een beetje verkennen. Er zijn diverse wandelroutes uitgezet en we hebben de mazzel om al vroeg in de ochtend een tweedehands boekenwinkel te vinden die onze 'oude' gekopieerdeThailand gids inkoopt en ons voorziet in een nieuwe Lonely Planet van Maleisie. We zijn nu helemaal weer op de hoogte.

De wandeling is prachtig en voert eerst door de oude Chinese wijk waar eeuwenlang families (clans) de buurten hebben verdeeld. Nog steeds zijn deze clans verdeeld en iedere buurt heeft zijn eigen tempel. Het zijn hele kleine gemeenschappen die allemaal trots willen vertellen over hun tempel en familie. We bezoeken er een aantal. Het is net open monumentendag. Oudere mannen wachten je op bij de ingang en vertellen alles over hun tempeltje en hun familie. Het is rustig en gaat heel gemoedelijk allemaal.

Ook de indiasche buurt (Little India) is een belevenis om te bezoeken. Vrouwen in gewaden compleet met stip tussen de ogen doen hun boodschappen, mannen met witte baarden hangen op straat of zitten voor de tempels te praten. Heerlijke geuren van kurkuma en zoete cardamon en harde Hindi muziek. Wat is dit letterlijk en figuurlijk een kleurrijke stad.

Aan de havenkant is er nog een bezienswaardigheid die zelfs de Unesco werelderfgoedlijst heeft behaald. Een dorp op palen als een soort pieren de haven in met aan de kop een tempel. Elke pier is een clan (familie) van Chinese origine die hier al meer dan 200 jaar huizen. Er zijn zeven verschillende clans te bewonderen.

Het is weer warm en broeierig. Gelukkig is er genoeg schaduw om te lopen of te schuilen. We kopen nog een mooi beeld in een van de vele Chinese winkels met kunst en beelden. Hij moetmet de boot worden verscheept, nog 3-4 maanden wachten dus.