Aziefietsers.reismee.nl

76 : "Een brug te ver"

Het eiland waar we vertoeven is heel erg mooi. Echt een tropisch paradijs met witte stranden en palmbomen. Ook het badplaatsje bevalt ons goed. Niet zo schreeuwerig druk maar een gemoedelijke rustige sfeer. We blijven dus nog een dag langer. Gisteravond maakten we vrienden met de Duitse eigenaresse van het plaatselijk cafe. Ze zit hier al ruim 13 jaar. Het is leuk te horen hoe het er allemaal aan toe gaat hier. De enige straat hier langs de kust is bezaaid met restaurants, souvernirshops, hotels en reisbureautjes. De reisbureautjes bieden allemaal hetzelfde aan met enorme grote prijsverschillen. We vroegen haar wat we het beste konden bezoeken op het eiland. Top 1 attractie : De kabelbaan. Oh jee. Die is open morgen.

Om tijd te besparen nemen we een taxi naar de kabelbaan. Het is de steilste ter wereld en voor Martin een kleine opluchtig dat het Zwitserse bedrijf Doppelmayerhem heeft gebouwd. In het gondeltje naar boven. Het uitzicht is adembenemend en gaat hoog boven de dichte jungle. De laatste paar honderd gaat heel steil naar boven langs een klif. Boven beland je eerst op een tussenstation met mooi uitzicht over het eiland en de zee. Thailand zien we in het Noorden liggen. Met de kabelbaan verder naar de volgende top. We zijn ruim 700 meter gestegen en kijken over het eiland heen. Bij de laatste bergtop hebben ze een brug gebouwd waar je over een ravijn kan wandelen. Het is een ingenieuse constructie waarbij de brug hangt aan een midden pilaar die door twee trekkabels op z'n plaats wordt gehouden. Als je er op loopt beweegt de brug. Voor Martin een brug te ver. Zo'n 20 meter de brug opgelopen toen het zweet op plaatsen begon te stromen waar het zelfs na 150 km. fietsen niet uit komt. Wel een mooie plek om te zijn.

Tijdens de afdaling zaten we met z'n tweetjes in een gondeltje. Gezicht naar de afgrond en dezelfde steile afgrond in naar beneden. Vlinders in de buik.

De tweede tip van onze Duitse vriendin was een drie eilanden toer. Die bieden ze aan tussen de € 6,00 en de € 120,00 per persoon. Gewoon die goedkope doen, je krijgt uiteindelijk hetzelfde te zien.

Met een busje naar een strand verder op, in een bootje en met een rotvaart naar het eerste eiland. Een groot eiland waar we op los werden gelaten. Er zaten veel apen en naar een kwartier door de jungle wandelen kwam je bij een groot zoetwater binnenmeer uit. Lekker zwemmen en weer terug. Op de terugweg zaten we midden tussen twee groepen rivaliserende apen. Een soort gibbons waren het die flink aan het schreeuwen en het knokken waren.

Bij het tweede eiland bleven we in een baai waar veel zeearenden te zien waren. Je ziet ze hier de hele dag door, dit waren er wel wat meer. We ontdekten twee soorten. Hele grote die hoofdzakelijk wit waren en een kleiner soort met roodbruine rug en vleugels. Ze doken met hun poten naar voren naar het wateroppervlak om vis te vangen.

Het derde en laatste eiland was bedoeld om een uurtje bij te komen van alle inspanningen en even te zonnen en te zwemmen aan het witte strand. We werden van onze chipszak beroofd door een aap die ons besloop. De zak was gelukkig leeg en nog gelukkiger, het was niet onze tas met spullen. Vlak daar voor hadden we de boel onbeheerd op het stand laten liggen.

Die avond eten we in een groot druk restaurant waar het verse seafood niet aan te slepen is. Er staan rijen voor de ingang te wachten op een plekje.Veel bezoekers zijn Aziaten die aan grote tafels zittente eten. Krab, kreeft, garnalen, scheldieren etc. Het is een goed lopende machine. Mensen gaan weg, nog geen minuut later is de tafel afgeruimd en is deze gedekt voor de volgende. Leuk om te zien. Net mieren. Mega grote garnalen gegeten. Nog nooit zo groot en vers gegeten.

monique

Ik zie het helemaal voor me Martin aan het begin van de brug :-) jullie gevel aan de medemblikkervaart was/is al hoog :-))

Rob

En ondanks die enge brug ervaring gewoon twee zeearend soorten ontdekken!! Worden die nu naar jullie vernoemd? Leuk om af en toe het oerhollandse weer en het uitzicht op het alma de boer plein te ontvluchten door jullie avonturen te lezen/zien!