Aziefietsers.reismee.nl

68 : 52e Fietsdag "De vrijheid van de fietser"

Phang Nga - Ao Nang - 101 km.

Vanaf de eerste dag van onze reis in Kunming hadden we maar een grote zorg ; ons vliegtuig halen op 27 januari in Kuala Lumpur. We hebben verder niets geboekt en de rest is dagelijks leven. We hadden thuis de basis gepland welk plan we zouden volgen. Met de fiets hebben we de vrijheid om hier telkens van af te wijken of ergens langer of korter te blijven. Gisteravond was weer een mooi voorbeeld waar we gebruik hebben gemaakt van deze vrijheid.

We gaan Oost in plaats van Zuidwaarts. De route die we volgen gaat over heerlijk rustige wegen door het binnenland veelal langs kartsgebergte wat soms hoog om ons heen aanwezig is. Het is hoofdzakelijk moslim gebied hier. Veel moskeen, mannen met baarden, cappeltjes, witte gewaden en hoofddoekjes. Soms een burka.

We passeren veel palmolieplantages (Remond's hobby) en hebben een aantal leuke ontmoetingen onderweg. Een er van was een Australier met zijn Thaise vrouw. Ze sprak met zwaar Australisch accent perfect Engels en was zeer onder de indruk van onze fietsen en onze reis. We moesten zelfs op de foto en kregen nog wat mandarijnen van ze.

Het is de hele dag bewolkt, geen neerslag dus lekker om te fietsen. Minder voor fotograferen. We zijn mooi op tijd in Ao Nang, een druk bezochte kustplaats aan de Andamanse zee. De vrijheid met de fiets is dat we niet einden met onze bagage hoeven te sjouwen of moeten sjaggeren met tuctucs om een plek te vinden voor de overnachting.

Onze eerste pogingen mislukken, of het is vol, veel te duur of de fietsen mogen niet naar binnen. We fietsen een kilometer of drie door het plaatsje en poging nummer tien is een groot succes. Een vrijstaand bungalowtje in een mooie tuin voor weinig.

Tijdens de vele uren fietsen kreeg Martin het lumineuse idee om z'n duikbrevet te gaan halen. Is weer eens wat anders dan fietsen. Hij is gaan informeren bij een van de vele (maar best aangeschreven) duikshops. Niet twijfelen, doen ! Om 17.00 uur s'middags begint het werk gelijk al. Een boek van ruim 250 pagina's vol zware kost in het Engels natuurlijk. Of morgen de eerste drie hoofdstukken gelezen zijn en de vragen allemaal zijn ingevuld. Het is de hele avond studeren geblazen.