Aziefietsers.reismee.nl

67 : 51e Fietsdag "Een druk programma"

Khao Sok NP - Phang Nga - 90 km.

We hebben voor de zekerheid de wekker gezet in onze boomhut. Niet echt nodig, je wordt al wakker van de dikke druppels op het dak. Het is onvoorstelbaar wat een hoeveelheid water zo'n regenwoud produceert. Door de condens uit de koudere ochtendlucht vallen de dikke druppels van de bladeren af naar beneden. De kleren die we niet 'snachts in de tassen hebben gestopt zijn s'morgens kleddernat door de vochtige lucht. Het is hier heel vochtig.

De puist die we weer terug moeten fietsen zijn we snel over. Het is nog lekker koel s'morgens en met mooi zicht door de ochtendmist die in de valleien blijft hangen. Tijdens de afdaling zien we olifanten op weg naar hun werk. We fietsen langs veel meertjes, palmplantages en karstgebergte. Onze kompasjes zien we alle kanten op draaien, de weg slingert alle kanten op.

Een kilometer of 30 van de kust zien we het enorme karstgebergte wat hier aan de kust aanwezig is opreisen. Het is een mooi plaatje. We fietsen door Phang Nga naar een hotel buiten de stad aan een baai waar boottochtjes worden geregeld naar de vele eilanden. Het is een plek waar alleen busreizigers komen. We zien geen individuele reizigers.

Bootje geregeld na wat onderhandelen en op weg de baai in. Langs mangrovebossen, een dorp op palen in zee en het zogenaamde 'James Bond eiland' waar een van de films van James is opgenomen. Nog een mooie zeearend gezien van dichtbij. Totaal een tochtje van zo'n drie uur.

Tijdens de avondschemer zien we vanaf ons balkon enorme zwermen met vliegende honden (grote vleermuizen) overkomen. Ze zitten massaal in de vele grotten in het gebergte en gaan s'nachts op jacht. Het is zeer indrukwekkend.

Laat in de avond kijken we nog eens kritisch naar ons fietsplan en besluiten spontaan het roer om te gooien. We gaan niet naar het super toeristische Phuket.