Aziefietsers.reismee.nl

Smikkel en smulweb

Mensen die ons een beetje beter kennen weten dat wijvan de vele geneugtes in het leven onder andere eten en drinkeneen zeer aangenaam en plezierigtijdverdrijf vinden. Kortom we kunnen er niet genoeg van krijgen.

In onze toch korte reis waar we tot op heden vif van de zes verschillende landen hebben doorkruisd enstraks een totaal afstand van ruim 6000 km afleggen zijn we in aanraking gekomen met vele diverse keukens, gerechten en ingredienten. Zeer inspirerend en lekker. Vanaf de de eerste dag hebben we een klein logboekje bijgehouden van onze ervaringen met deze verschillende keukens. Net als met de culturen zijn het vooral onze eigen ervaringen.

Door het goede klimaat in al deze landen is de diversiteit aan groenten, vruchten, kruiden etc. enorm groot. Vaak zijn bepaalde gewassen zeer streek- en seizoensgebonden. Allesuiteraard kakelvers. Het allerleukst zijn de streekgerechten die alleen op die plaats te verkrijgen zijn.

China :

Helaas was door het taalprobleem en de vaak fantasieloze koks ons meest gegeten menu noodle soep. De Chinese keuken is zo divers als het land groot is maar onze ervaring was dat de streek Yunnan weinig 'spicy' voedsel had (flauw) en veel zoet zure smaken waar naast ook veel vlees gerechten. We moesten vaak aanwijzen in de keukenwat we wilden hebben waarbij we geen idee hadden wat de hoeveelheid was en wat we precies aten. Vele groenten of vissen waren ons compleetonbekend.

Vietnam :

De Vietnamese keukenkan worden omschreven als zeer subtiel. De Fransen hebben er een behoorlijke vinger in de pap gehad door hun aanwezigheid hier. Zelfs boter, baquettes, crepesen andere Franse invloeden zijn nog steeds duidelijk merkbaar. Wat ons opviel was het gebruik van (daar gaan we weer Klaas) de enorm lekkere koriander, knoflook, sereh (citroengras) en de zeer lekkere tomaten. Het is onvoorstelbaar hoeveel soorten rijst, pepers, uien, kruiden, paddestoelen, vis (vaak gedroogd) en groenten er te verkrijgen zijn. We vonden de keuken wel een beetje flauw, dus niet erg spicy.

Een aantal gerechten op een rij :Hotpots, verse schelpdieren in sereh, inktvis gegrild in honingdressing, inktvis met sinasappelschil en knoflook, omelet met koriander en gebakken hond (ha ha).

Laos :

Het is onvoorstelbaar, je bent de grens netover en alles is compleet anders. De keuken in Laos is duidelijk meer beinvloed door Thailand en China. De gerechten zijn wat pittiger en de menukaarten zijn enorm groot. Vaak staan er meer dan 100 gerechten op. Een van onzefavoriete gerechten is 'Laab' en 'Tom Yam' en verse 'springrolls'. Laab is een gerecht met zeer fijn gehakte kruiden, groenten en verse vis waarbij munt en koriander de boventoon voeren. Tom Yam is een soort vissoep met kokos en sereh. De verse springrolls zijn niet gefrituurd maar in rijstenvel gerolde groenten met munt , mihoen, ei, wortel en komkommer. Je doopt ze in vissaus.Het allerlekkerste is 'fish amok', gestoomde vis met curry en kruiden en ook de vis met kruiden in bananenblad gestoomd is een favoriet gerecht. En wat te denken van sprinkhanen met thaise basilicum (dat moet Buysman zeker gaan telen !) en sereh, de Laotiaanse barbeque, sticky rice, papayasalade etc. etc. Ook heel leuk was de 'Som moo' waarbij je een gegrilde vis krijgt met diverse rauwkost en kruiden. Deze rol je zelf in rijstpapier tot een springroll en dopen in de sausjes. Dat we met 10 vingers in Cambodja zijn gekomen is een wonder te noemen.

Cambodja :

De Cambodjaanse keuken is vergelijkbaar met de Laotiaanse. De verschillen zijn wel zeer streekgebonden. Zo wordt er in Cambodja meer insecten (ook spinnen) en zoetwatervis gegeten. De smaakinvloeden zijn zeer sterk beinvloed door de Thaise keuken. Het grote verschil wat wij konden waarnemen is dat het eten in Cambodja zoeter wordt bereid. Rietsuiker, kokosnoten, palmsuiker, sereh, knoflook engember zijn veel gebruikte ingredienten. Barbeque met slang, vis en krokodil was een van de exotische varianten die we hebben ervaren. Ook lotusbloempeulen,schaal- en schelpdieren uit het Tonle Sap meer en lekkere plaatselijk drankjes met verse rietsuiker en limoen waren niet te versmaden.

Thailand :

De Thaise keuken staat bekend als pikant, we kunnen dat zeer bevestigen,. Vanaf de eerste dag over de grens stonden de tranen al in ons ogen. Niet van ontroering of vreugd maar gewoon van de enorme pepers die ze toe passen. Hoe kleiner de peper, hoe heter het gerecht. We wennen er wel snel aan door het vooral te blijven eten. De volgende dag heb je er weer plezier van. Bekend zijn de curry's maar in de kuststreken waar we veel vertoeven is het 'fresh sea food' wat de pot schaft. Geen straf kunnen we melden. Alles zwemt hier zo je bord op. Verser kan niet. Het leukst in Thailand zijn de 'night markets' (mensen als je hier ooit komt, eet nergens anders !), het is een markt met alleen maar eet- en drinkstalletjes waar je allerlei kleine gerechten in kleine porties kunt kopen. Ideaal om veel verschillende dingen te proeven. De lokale bevolking komt hier ook massaal op af, het is een waar feest. Hier hebben we o.a. gestoomde rijst met garnalen in lotusbladeren, gefrituurde meelwormen en krabbetjes, mihoen met seafood, garnalensate en krabsticks gegeten We raakten in Thailand aardig gewend aan het 'spicy food' en kregen zelfs van de Thai complimenten dat we zo heet konden eten. Jeanet heeft zelfs d'r eten een keer teruggestuurd omdat het te flauw was terwijl het als spicy werd verkocht.

Maleisie :

Onze eerste ervaringen zijndatde Maleisieche keuken een mix is van Thais, Indonesisch en Chinees eten. Ook de Indiase keuken komt hier om de hoek kijken. Er zijn hier veel Chinesen die in de loop der tijd hebben bewezen zich enorm aan te kunnen passen. Ze zijn zeer creatief in de keuken en de mix met de lokale keuken is zeer spannend. De vele kleine eetstalletjes flansen het ene na het andere overheerlijke gerecht op tafel.

We laten de foto's voor zich spreken. Deze rubriek en de fotosessie passen we onaangekondigd nog wel eens een paar keer aan. Vinden we zelf ook leuk als naslagwerk en inspiratie voor onze kookactiviteiten thuis.

Voor diegene die na onze terugkomst bij ons komen eten, is het niet onmogelijkdat eriets van dit allesop het menu komt te staan. Alvast onze excuses hier voor.

Carola

Deze Smikkel en Smulweb komt als geroepen op 1e Kerstdag, ga snel m'n keuze maken, heb ik nog alle tijd om heel veel van dit lekkers klaar te maken?!. Bedankt en voor jullie ook een hele smakelijke Kerstmaaltijd, maar zo te zien zullen jullie daar geen moeite mee hebben.
Kerstgroet Carola

Erwin Verlegh

Nou, wij gaan gewoon aan ons kerstonbijtje beginnen. Afbakbroodjes en allerlei lekkers. Vanavond staat er vlees op het programma (geen wild). Ja, ja, wij blijven carnivoren. Fijne Kerst!

Marloes

Kunnen we onszelf alvast uitnodigen?
We gaan even lekker naar Antwerpen zometeen, ook niet verkeerd. Dus ook voor jullie fijne kerstdagen, al zal je daar niet van merken denk ik.

Groetjes Eric en Marloes

Kees

We wachten nog even Maleisie af voor we onze definitieve keuze maken
Hoe staat het met de vogels Martin?
Geniet van de kerstdagen dan doen wij het ook.

Inge

Lieve Martin en Jeanet!

Maak me gek, maak me gek! Heerlijk al die verhalen over ETEN! Nou héb ik net mijn buikje volgegeten met allerhande tapas gemaakt door de meiden van ons clubje van 6!

Het is goed te horen dat het goed met jullie gaat.
Blij dat wij op de hoogte worden gehouden, alhoewel ik jullie niet op de voet volg .... Maar af en toe aanschuif!

Ik wens jullie nog heel veel plezier en een veilig terugreis.

Veel liefs Inge

PS: wie is die KOEN eigenlijk, in het begin was hij wel grappig, maar hij weet werkelijk waar op elke foto wel iets "grappigs" te vertellen! Hij wordt bijna irritant!

koen

we hebben de kerst weer overleefd,
zonder al die ongewone dingen die jullie naar binnen proppen, ben benieuwd wat jullie gaan eten en koken als jullie weer in dit koude kikkerlandje terug zijn!
ik krijg wel lekkere trek van die foto's !!
groetjes, Koen Yvonne en aran