Aziefietsers.reismee.nl

50 : 36e Fietsdag "Bye bye Cambodja"

Sisophon - Aranya prathet - 58 km.

Wat een extreme berichten uit Nederland ! Dat was wel een heel korte kerstborreldit jaar voor onze collega's. Het is hier echt niet voor te stellen alhoewel hetvanmorgen toch weer iets frisser begon. Uiteraard boven de 20 graden, maar toch fris. Sterkte allemaal in ons koude bibber kikkerlandje. Vandaag op de fiets hadden we het er nog over, als we ons Nederland voorstellen zien we groen en zon. We zijn het ookniet gewend om deze periode weg te zijn, en dan zeker niet in zo'n warme omgeving te zitten.

Ook het laatste stuk naar de grens isnu geheel geasfalteerd, kaarsrecht en vlak. We speren er over en zijn om 9.15 uur al bij de grensplaats Poipet. Vlak over de grens in Thailand is een enorme Cambodjaanse markt waar Thai goedkoop inkopen doen. Bij de grensovergang stromen continuegrote karren vol spullen uit Cambodja naar Thailand toe. De stomme grensformaliteiten duren voor onstotaal een uur.

Terug in de tijd : Vier jaar geleden passeerden we de grens hier ook bij Poipet. We vonden het best een beetje spannend, de eerste keer Cambodja in. Het was alsof je in een andere wereld kwam. De weg hield op te bestaan doordat deze was veranderd in rode klei met enorme kuilen en plassen. Op de grens zelf stonden een paar enorme casino's, daarna allemaal armoedige huisjes en een enorme troep. Waar waren we beland? dachten we toen. De rode weg ging toen tot Siem Reap door. Er is niets meer van terug te zien. Wat een goede weg met de 'vooruitgang' kan doen is onvoorstelbaar.

We zijn vroeg in ons hotel beland, genieten heerlijk van het zwembad om af een duik ter afkoeling te kunnennemen. Fietsen wassen en smeren waarna we met tuc tuc nog even terug naar de markt zijn getucd. Het is een enorm grote markt die zeker drie zo groot is als de zwarte markt in Beverwijk. Er zit alleen helamaalniks voor ons tussen. Al geven ze het gratis weg.