Aziefietsers.reismee.nl

49 : 35e Fietsdag "Een rechte streep naar Thailand"

Siem Reap - Sisophon - 115 km.

Zoals eerder geschreven hebben we dit stuk weg vier jaar geleden al eens eerdergefietst. Weliswaar vanuit de andere richting maar wel hetzelfde traject. Het was destijds een van de allerzwaarste etappe die we ooit op de fiets hebben gedaan. De weg was onverhard, vol met kuilen en stenen. De temperatuur boven de 40 graden en geen schaduw.

Vandaag ging het anders, de ochtendbegonfris, de Cambodjanen hadden dikke jassen en truien aan.Gelukkig was het met het verkeer niet erg druk.De nu geheel geasfalteerde weg heeft brede fietsstroken aan de zijkanten. De wind was frisjes,schuin tegenen trok aardig aan.

We herkenden nog weinig onderweg. Cambodja lijkt wel 30 jaar in de tijd vooruit te zijn gegaan. Mooiere huizen langs de weg, veel gemotoriseerd verkeer en ook de waterbuffel is bijna niet meer te zien. Er zijn veel trackers op het land. Brommers (alles Honda) zie je heel veel. Als je er een wil kopen betaal je 100 dollar contant, de rest ( nog eens 900 dollar) op afbetaling. Die Jappen zijn heel slim, je ziet in heel Zuid-Oost Azie alleen maar Japanse merken. En dat in deze zogenaamd communistische landen.

Tijdens onze lunchstop in wat vier jaar geleden niet meer was dan een stoffig kruispunt zien we veel dierenhuiden die liggen te drogen op de weg. Een enorme Python en allerlei bontjes liggen op het asfalt te wachten op een koper.

Het uitzicht is soms een polderlandschap in Nederland. Je kijkt tot aan de horizon over de rijstvelden. We zien uiteraard weer veel op de kaarsrechte weg richting de grens. Sisophon is de laatste jaren ook (economisch) enorm gegroeid en heeft nu meerdere hotels en guesthouses. We slenteren wat door de stad en schieten onze laatste plaatjes in Cambodja.

Alle webloglezers die vandaag hun laatste dagnog werken, met name al onze Verwol collega's wensen we een gezellige kerstborrel en een hele fijne kerstvakantie toe ! We nemen er ook eentje vanavond.

Carola

Nou, ik denk dat dit voor het eerst in de geschiedenis van onze Kerstborrel, niet door is gegaan. De bus vanuit Opmeer is ongeveer na ruim 3 kwartier weer teruggereden, de weg naar Amsterdam Noord was een grote witte lijn met witte voorlampen en rode achterlampen, er stond op een gegeven moment 30 km. aan blik op de route naar Amsterdam, heerlijk in de sneeuw te glijden.
Er is zelfs een verkeers- en weeralarm afgegeven, dus dan weten jullie wel hoe het er hier uitziet, ik ben door Daan Dam naar huis gegleden, wel echt super van Daan. We hebben onderweg Henk Meyer nog even aan de telefoon gehad en ook de ploeg uit Delft is in Bloemendaal gestrand.
Nou ik ga snel naar jullie foto's om deze te gaan bekijken en daar zeker weer van genieten.
Lieve groetjes Carola

kees

Hallo Martin en Jeanet. De bus naar de kerstborrel vertrok om 16.00 uur uit Opmeer em om 17.00 uur waren we weer terug. Sneeuwbuien en files waren hiervan de oorzaak. Nederland zit nog helemaal vast en ik weet dat dit bericht het voor jullie extra leuk maakt om in het Verre Oosten te vertoeven.We laten ons natuurlijk niet onbetuigd en zijn aan ons kerst(vlees)pakket begonnen en weer zullen jullie dit niet missen. Geniet maar in Thailand en doe ze van mij de groeten.

hp

jullie krijgen de groeten van ARPA en zal jullie weer graag verwelkomen
Het gaat goed, nog geen beren op de weg tegen gekomen.
Het vertrouwen groeit zeer snel
we gaan genieten van de twe weken rust

gr

HP Arpa

Dick

Inderdaad, wrijf het er maar in met zo een foto van een zwembad. Wij zitten bijna ingesneeuwd. Bram komt nauwelijks boven de laag sneeuw uit en zelfs hij vindt het niet leuk meer. De ene waarschuwing na de andere op radio en tv. Ook in veel andere landen van Europa. Schiphol lag plat en de treinen natuurlijk ook. Gisteren vernam ik dat de treinen in Hiroshima 1 dag na de atoombom al weer reden. Hier liggen ze bij een binnenbrandje bij Railion al plat. Afijn, we ploeteren door. Groetjes