Aziefietsers.reismee.nl

44 : 34e Fietsdag : "Siem Reap here we come !

Kampong Thom - Siem Reap - 153 km.

Vandaag gaan we er weer voor, om de grote warmte en vooral de drukte voor te blijven zitten we weer met het ochtendgloren op de fiets. De monniken hoor je al chanten vanuit de kloosters en een aantal lopen al op blote voeten in een rijtje over de weg om hun bedelnapjes met eten te vullen. Het is een ritueel wat we dagelijks zien.

Cambodja is enorm veranderd. De doorgaande wegen zijn nu allemaal geasfalteerd en dat is voor ons jammer. Niet dat het asfalt lekker rijdt maar het verkeer kan nu ook gas geven. Vooral bussen en vrachtwagens weten raad met het gaspedaal. Buschauffeurs rijden als treinmachinisten. De weg is het brede spoor en de plaatsen waar ze moeten stoppen het station. Brommers en fietsen zijn als spreeuwen die je luid toeterend van de rails af jaagt. We kennen nog steeds onze rol en spiegelen de hele dag wat er achter ons gebeurt.

Vandaag valt alles mee. Het is Zondag en daarom waarschijnlijk een stuk stiller. Het is prettig fietsen en we zien veel van het boerenleven langs de weg. Veel kleine rieten en bamboe huisjes en uitgestrekte vlaktes met rijstvelden. Het eerste plaatsje waar een guesthouse is bereiken we na 85 km. fietsen om 11.00 uur s'morgens. Het is een gat met 10 huizen en een markt, een beetje te vroeg om hier te blijven. Wel een goed restaurant waar we een stevige lunch nuttigen.

We zitten weer vol energie en bereiken om 15.00 uur Siem Reap al. Het was een dorp,ondertussen een echte stad, en ligtiets zuidelijk van Angkor Wat, het grote tempelcomplex wat jaarlijks miljoenen toeristen trekt. Vier jaar geleden waren we hier ook, het was toen beduidend kleiner en rustiger. De hotels schieten nog steeds als paddestoelen uit de grond.

Een goede tip is altijd welkom, zo ook voor het Guesthouse. We checken in het 'Wat's up Guesthouse' in. Keurig, schoon, goedkoopen met een heerlijk koel terras op de bovenste verdieping. We hebben de laatste week vanaf Laos behoorlijke dagafstanden afgelegd. Dit hoofdzakelijk door het ontbreken van slaapgelegenheid onderweg. Hier blijven we zeker een paar dagen hangen.

Het centrum hier is ook behoorlijk druk geworden na 4 jaar. Er is nog wel het een en ander bekends te zien maar veel is nieuw. Het eten was een avontuur, cambodjaanse barbeque met slang en krokodil. Wel even wennen aan het toeristische prijsniveau alhoewel een grote pul goed smakend tapbier hier € 0,40 per glas kost. Herriner je je die tijd nog Eric ?

Onze kamer heeft televisie. Het is leuk even te zappen langs die domme Cambodjaanse en Thaise zenders. CNN of ander buitenlandse zenders zie je ook af en toe. Zappend langs de kanalen blijft Martin steken op NOS Studio sport. Heel surrealistisch, de airco en de fan loeien om de kamer onder de 30 graden te krijgen terwijl je naar voetballers zit te kijken waarvan de warme adem condenseert in de lucht. We zien ze zelfs sneeuwruimen. Ha ha.