Aziefietsers.reismee.nl

43 : 33e Fietsdag : "Met het verstand op nul"

Kampong Cham - Kampong Thum - 118 km.

Ondanks de airco konden we moeilijk de slaap vatten. De ochtend begint zoals gewoonlijk erg vroeg. Een mooi afscheid van de Mekong omdat we een prachtige zonsopgang genieten vanuit onze kamer richting het Oosten.Rustig fietsend door het stadjezoeken we onze weg naar road nr. 6.Sinds kort is alles geasfalteerd hier en is dit een zeer drukke weg geworden. Bussen en vrachtwagens en een brede gravelstrook om in te vluchten. We weten onze plek hier !

Na 15 km. pakken we een rustigere weg die ook nog niet zo lang geleden is verhard maar een stuk stiller en smaller is. Het is een mooieroute met zeer goed wegdek. Veel rubber plantages, grote maisvelden, die we nog niet eerder op deze schaal hebben gezien. Het is even zoeken naar een moeilijk te vinden paadje onder een tempelpoort naar één van de vele massagraven die Cambodja helaas rijk is. Boeddhisten geloven dat de ziel pas rust krijgt als de botten van je lichaam zijn begraven. Hier waren veel afschuwelijke 'killing fields' en massagraven. Het is nu een serene plek met veel tempels en stupa's. Monniken spelen muziek. We drinken er nog een lekker drankje gemaakt van vers uitgeperste suikerriet gemixd met limoen en ijs.

Een lunchstop in een eettentje. Ondanks de engels sprekende voorbijganger die probeerde te helpen om (vegetarisch) eten te bestellen lukte het niet. We eten hier onze broodjes en eierkoeken van gisteren op. Maakt ze allemaal niks uit. Er komen nog twee wilde Grieken op de fiets langs. Met blote bezwete bovenlijven zitten ze in alleen hun kort broek op de fiets. Niet geheel gepast hier overigens. Wel aardige gasten die we nog wat tips meegeven.

De weg is nu drukker geworden. Tot Siem Reap gaan we deze nogvolgen. Niet de leukste route door de verkeersdrukte.

Kampong Thum is een grote stad, we dingen flink af bij een zeer goed hotel en zitten voor een dubbeltje op de eerste rang, slenteren wat over de grote markt,en kopen ons ontbijt in voor morgen. Er hangt hier een leuke ongedwongen, levendige sfeer.Tot onze verbazing spotten we ook nog een paar Silverbelly's hier. Niet echtverwacht.

Er zittener ondertussen totaal alweer zo'n 6 weken op en we hebben ruim 3.000 km afgelegd. Het voelt meer dan het dubbele in tijd, alsof we ruim 12 weken weg zijn. Alle indrukken zijn zeer levendig en onuitwisbaar.

Bedankt allemaal voor al jullie reacties en veel sterkte daar in het koude kikkerland. Steek de haard maar eens goed aan.

Jansje

Koen moet blijven

Erwin Verlegh

Ja, zo'n beetje op de helft zitten jullie nu qua tijd. We zullen zeker de haard ff opstoken. Alle goeds en nog viel spass.

koen

echt niet , koen moet fietsen !!!