Aziefietsers.reismee.nl

41 : 31e Fietsdag : "warme wind met natte banden"

Strung Treng - Kratie - 112 km.

Gisteravond ging er iets niet helemaal goed, Martin werd stiller en stiller, misselijk, niet meer willen eten en last van de vliegende Berry Berry. De etenslucht alleen al is misselijkmakend. Het is de warmte van de zon geweest die gisteren onverbiddelijk fel was. Sjaak en Margot zijn ook in town. Dit is het fietsstel waarvan we eerder melding maakten als het stel uit Noordwijk. Dit bleek niet correct, het is Raamsdonkveer (of dorp). Waar zijn we die naam eerder tegen gekomen ? Samen gegeten terwijl Martin een luchtje ging scheppen in de stad, waarna een beroerde nachtrust volgde in een warme kamer.

Toch op de pedalen gestapt, s'morgens toch weer iets fitter en een paar flinke happen ontbijt genomen. We nemen gedeeltelijk een alternatief pad langs de Mekong over een zanderige weg, eerst door de buitenbuurt van Stung Treng, later door een aantal dorpjes. Cambodja is duidelijk een stuk armer dan Laos en we zien veel kleine simpele rieten hutjes. De Mekong Trail die we dachten te volgen werd afgeraden, op de eilanden zou de weg heel slecht zijn door de hevige regenval van de laatste periodes.

We komen langs een gevangenis. Het is net een concentratiekamp uit de 2e WO. Houten palen met prikkeldraad, in het midden barakken waar de gevangen in blauwe pakjes liepen en zaten. De bewaking liep er om heen. Een bizar gezicht.

We rijden een behoorlijk stukje om en belanden weer op de 'snelweg' richting Kratie. Dit is niet de meest inspirerende omgeving. We zien veel bordjes die waarschuwen voor landmijnen, niet handig met de Berry Berry. Na 80 km. fietsen komen we Sjaak en Margot weer tegen in een klein gehucht. Ze hebben een slaapplaats gevonden boven een restaurantje. Kosten : 1 dollar per nacht. Helaas zonder ontbijt. Alle waar naar z'n geld natuurlijk. We drinken een watertje samen en besluiten zelf om door te gaan naar een guesthouse zo'n 20 km. verderop. Het is nog even te vroeg om te stoppen. Na een half uurtje fietsen merkt Martin dat de achterband leeg aan het lopen is. In de schaduw de fiets op z'n kopen deband er uit. Er is water ingekomen door de spoeling in de Mekong en het gaas om de buitenband te verstevigen is door de binnenband heen gaan schuren. Gaatje gelapt en fietsen weer met die handel. Het is lastig om een guesthouse te vinden. We vragen heel veel maar ze wijzen allemaal naar Kratie. Dat is nog ruim 55 km fietsen en het wordt later en later. We hebben vandaag al 112 km. gefietst en zijn nu een half uur voor schemer. Bij een huis zien wetwee busjes staan. Vragen, onderhandelen en we zitten de laatste 45 km. naar Kratie met fiets en al in het busje.

Kratie is een grote, drukke stad. We weten waar we heen willen en worden naast de markt op een druk kruispunt afgezet. Wat een toeval, Rich zit er nog geen 2 meter vandaan op het terras. Hij is blij verrast ons te zien en geeft ons de tip hier niet te gaan slapen. We hangen de tassen op de fietsenen zoeken ons heil in een groot hotel aan de Mekong.

Met Rich gegeten en zijn mooie avonturen aangehoord. Hij is wel de Mekong trail gaan volgen, slapen in eenverlaten huis en een nacht bij de monniken. Rich heeft een heel goed gevoel voor humor. Later schuiven de twee Frans-Canadesen ook nog aan. Het is een gezellig weerzien. We meten 27 graden om 9.00 uurs'avonds. Met een zwak briesje een heerlijke temperatuur.