Aziefietsers.reismee.nl

37 : 29e Fietsdag "Eiland hoppen"

Don Khong - Ban Khone - 39 km.

We willen hier graag nog een dagje blijven en moeten dus over van ons luxe hotel naar een ander guesthouse. Gisteren beloofden ze ons nog een kamer, nu was alles weer vol. We kuieren wat over de markt en besluiten spontaan toch maar de fiets te pakken naar een eilandengroep een stukje zuidelijk van hier. De drukte hebben we nu wel gezien.

Nog een paar plaatjes schieten op de markt, de Fin en Fransman weer even gezien en op de boot richting vaste wal. Het is een klein stukje fietsen waar een zijweg terug naar de Mekong ons weer op een plek brengt met pontjes naar de diverse eilanden. We hebben er eentje uitgepikt en zijn al snel aan de overkant. Het is hier prachtig, de Mekong heeft zich vertakt in talloze zijriviertjes met een aantal watervallen (sommige 50 mtr hoog !) en stroomversnellingen.

We arriveren op het eiland Don Det, zeer populair bij Backpackers om de relaxde sfeer, goedkope drugs en bier. We kwamen vandaag toevallig langs een groot veld met wietplanten. Niet bedoeld voor touwmakerij. Nog even de fietsen wassen na het uitstappen. Het is hier schitterend mooi. We fietsen langs het water over een heel klein paadje richting Don Khone, een eiland iets zuidelijker wat te bereiken is over een oude spoorbrug die de Fransen hier ruim 100 jaar geleden bouwden. Het goederentransport uit Vietnam en Cambodja had veel last van de stroomversnellingen hier. De Fransen bouwden een haventje en een stuk spoorlijn om dit te omzeilen.

De sfeer die hier hangt is geweldig. Een beetje easy going, een heerlijke temperatuur en alles wat je maar wenst om te relaxen. We hebben mazzel met het vinden van een heel leuk Guesthouse waar we een prive bamboe huisje hebben aan het water. Hier wil je niet meer weg ! Een biertje bij ons eigen huisje en gebeld met de jarige Fred (vader van Martin). Het is 9.00 uur s'morgens in Holland, de sneeuw smelt in de tuin. Beelden die we ons nauwelijks voor kunnen stellen op dit moment. Tijdens het fietsen denk je wel eens aan thuis. De files naar het strand, de drukte bij Bakkum. Dat komt omdat we altijd in de zomer op vakantie zijn. De situatie is nu even anders.

Even luieren op ons terrasje om daarna toch maar weer even de fiets te pakken naar de andere kant van het eiland. Je fietst over de oude spoorlijn door de jungle. De Fransen hebben een enorme betonnen haven gebouwd waar de boel werd gelosd en overgezet op de treintjes. Het staat er allemaal nog steeds. Tegen schemer fietsen we weer terug. We zien de Frans Canadesen fietsen (zij ons niet) en even later zien we Rich ook weer terug. Hij heeft een prachtige route gereden vanaf Pakxe waarbij hij verschillende eilanden heeft 'gehopt', gebruik makend van plaatselijke vissers om zich van het ene naar het andere eiland te verplaatsen.

Samen met Rich wat gegeten en bijgepraat. Na het eten bespreken we mogelijke routes door Cambodja. We zullen 'm zeker nog wel een paar keer tegen komen. Hij gaat ook naar Angkor Wat en wil daar een week vrijwillegerswerk doen in het landmijnmuseum.

Het is leuk andere reizigers te ontmoeten. Zo ontmoetten we vandaag ook een Nederlands stel wat een jaar lang op sabbatical is. De hele wereld rond, de eerste 3,5 maand hadden ze er nu opzitten. Cambodja hadden ze net achter de rug en ze waren zo vriendelijk hun 'illegaal' gekopieerde Lonely Planet van Cambodja aan ons te geven. Daar zijn we heel blij mee, deze kan je waarschijnlijk op z'n vroegst in Siem Reap kopen.

Edwin en Lisette

Hoera! We staan op jullie website :-) Hopelijk hebben jullie wat aan de Cambodja Lonely Planet! Wij hebben heel erg veel gehad aan jullie wegenkaarten; we hebben een paar mooie brommertochten gemaakt. We zullen ze doorgeven aan vrienden die ook 'off the beaten track' door Laos gaan reizen. Enorm bedankt & safe travels!