Aziefietsers.reismee.nl

33 : 25e Fietsdag : "Terug de wildernis in"

Napong - Salavan - 87 km.

We hebben besloten om toch weer naar het echte Laos terug te keren. Het land veranderd hier heel snel door de groeiende economie en het toenemende toerisme. Wat een jaar geledennog zandpad was is nu geasfalteerd. Laos is net als de omringende buurtlanden een enorme mengelmoes van verschillende etnische groeperingen. Vele daarvan leven nog steeds zeer geisoleerd in dorpjes die uitsluitend met voetpaden in de droge tijdte bereiken zijn. Door de toenemende welvaart en wegenbouw worden langzaam maar zeker steeds meer plaatsen toegankelijk. Het gebied waar we nu intrekken is een van die gebiedenwatnog maarkort geleden is ontsloten. Veel basic bevolking en onverharde wegen dus. Het is het dunbevolkste en armste gebied van Laos.

Uit ons guesthouse vandaag is het 2 km. terug naar de kruising. We eten bij hetzelfde restaurant als gisteravondons ontbijt, slaan proviand in voor onderweg (water, kleefrijst en bananen) en zetten de voorwielen in oostelijke richting. De weg is vanaf de kruising gelijk onverhard.Rode stoffige gravel, maar best goed te bereiden.Het is prettig dat we de zon even vanaf een andere richting hebben en schieten veel plaatjes.Een prachtige tocht. Dit is waar we het allemaal voor doen ! Een 100% geweldige fietsdag. Veel mooie schone dorpjes, rijstvelden, rivieren, bruggen en boven dit alles de meer dan vriendelijke bevolking. De hele dag door klinkt het saibadee als we langsfietsen. De kindjes zijn om op te vreten.

We komen twee Nederlanders tegen die motors hebben gehuurd. Ze vragen om wat zonnebrand. Het is hier niet te krijgen. Dat wisten wij ook wel. Een beetje jaloers kijken ze naar de fietsen, dat leek ze ook veel leuker. Dat is het ook mannen. Ze zweten als otters en worden door elkaar gerammeld op hun motors. De beleving, het geluid, de geuren en het contact met de mensen is vele malen intenser op de fiets.

We zien er uit als de dame in de chocotoff reclame. De zonnebril staat wit afgetekend op ons gezicht. Je moet 'm wel dragen tegen het vele stof dat wordt gecreerddoor het weinige verkeer dat ons passeerd.

Salavan is een keurig stadjemet 20.000 zielen. Brede straten en een grote markt. We hebben hier geen internet en vullen ons buik in een vreemd restaurant. We slapen de laatstenachten met de airco aan. Normaal hebben we een hekel aan die dingen (milieu, herrie en je wordt er ziek van) maar het is s'nachtsnog steeds zeer warm. Overdag nog steeds ruim 30 graden. Hoe is het bij jullie ? ha ha. Is Sipkema al van stal ? Staat de Jagermeister al koud ?

Koen

de jagermeister staat buiten en is ijs en ijskoud
verder wat ledematen bevroren, sneeuw en een gevoelstemperatuur van -15, frisjes dus

niek w

go, ik ben wel jaloers op jullie,maar ga mogelijk morgen schaatsen.ziet er wel prachtig uit allemaal.
veel succes, we missen julie wel een beetje
groetjes xxxvoor Jeanette