Aziefietsers.reismee.nl

29 : Weekend aan de Mekong

We hebben een echte rustdag. Een verdiende ook vinden we. Thakhek is een leuk plaatsje, 100 jaar geleden door de Fransen gebouwd. Oud koloniale stijl en heel charmant. Er zijn hier weinig toeristen en het centrum aan de Mekong is alleraardigst.

Uitslapen (7.15 uur) en engels ontbijt in het guesthouse. We kuieren wat over de verschillendemarkten, inkopen doen (waspoeder, schuurspons en shampoo). Volgens de reisgidsen werden hier van allerlei vreemde lekkernijen verkocht; reuzekakkerlakken, padden en andere kriebelbeesten. We hebbenhier helaas niets van kunnen proeven.

Internetten om de laatste 5 dagen weblog bij te werken waarna we de fietsen weer eens goed hebben verwend. Wassen, smeren en nakijken. Martin ontmoet een Nederlands stel die met de auto (grote Toyota) uit Nederland hier naar toe zijn komen rijden. Ze zijn al 1,5 jaar onderweg en hebben nog een half jaar te gaan. Ze doen het in ieder geval beter dan Alwin en Harm.

De middag spenderen we lezend door op het terras bij het Guesthouse. Het is tenslotte weekend. Aan het eind van de middag arriveren er 2 Nederlanders op de fiets. Ze komen uit Noordwijk en zijn ook 3 maanden in deze regio aan het fietsen. Een geheel andere route, ze komen vanuit het Noorden en hebben het stuk gefietst wat we twee jaar geleden hebben gedaan. Er valt veel te bepraten. Biertje er bij en het kampvuur wordt aangestoken. Het is altijd leuk om medereizigers te ontmoeten. Je kan heel veel met elkaar delen en het is sinds Hanoi dat we in onze eigen taal met andere mensen spreken.

Even later verschijnen er weer twee malloten op de fiets, Frans Canadesen die vanuit Hongkong deze kant zijn opgefietst. De nederlanders hadden ze eerder ontmoet. Een fiets reunie dus. De Canadesen kijken bewonderend naarde fietsen van de Nederlanders, drie Koga's en een Santos. Ze rijden zelf op een soort racefietsen. Ieder dag een lekke band gehad ! Zelfs een nieuwe buitenband moeten kopen. Wat hebben toch een enorme voorsprong als fietsland op de rest van de wereld ! Ook de informatie die we in Nederland hebben is vele malen beter dan in de meeste landen op gebied van fietsen.

Met de tuctuc naar de Mekong, opnieuw een Laotiaanse visbarbeque en we sluiten ons weekend vroegtijdig af. Morgen weer op de pedalen !