Aziefietsers.reismee.nl

21 : 15e Fietsdag : "Stoffel zwemt weer"

Hung Yen - HuongSon - 45 km.

Het was een hele toer om de juiste weg te vinden over de rode rivier. Onze kaart is ietsverouderd. Na lang zoeken hadden we de veerman gevonden. Hij was ondertussen werkloos want een paar kilometer noordelijker hadden ze een brug gebouwd. Stond niet op de kaart. We zijn op weg naar een mooie pagoda zo'n 80 km zuidelijk van Hanoi. Weer een prachtige route. Na een paar uurtjes trappen zien we in het Westen de eerste karstbergen verreizen. Pensionneteje gevonden, douchen en om 11.00 uur zaten we al in een roeibootje naar de pagoda. Dit is de enige manier om dit heilige gebied te bereiken. Het varen duurt 1 uur.

Midden in het kartsgebergte hebben boeddhisten kloosters en tempels gebouwd. Het is een bedvaartsplaats voor vele pelgrims. In januari t/m maart komen hier honderduizenden mensen op af. Het Lourdes van Azie.

Het landschap is sprookjesachtig. Kalm roeit onze roeister richting de tempels. Heel veel toeristische tentjes natuurlijk die je van allerlei rotzooi willen verkopen. Jeanet gleed flink uit op de gladde oever. Vette schaafwond op d'r knie. We moeten hier minstens een half jaar extra blijven om te genezen. ha ha.

Het hoogtepunt van het bezoek zijn de grotten die enorm hoog in de bergen zijn gelegen. Er gaat een pelgrimspad naar toe wat ook nog langs vele tempeltjes leid. Er is ook een kabelbaan en gezien de gesteldheid van de knie gaan we met de kabelbaan. Oostenrijks vakmansschap. Anton in Tirol.

De grotten zijn prachtig. Heel groot en vol met beelden, kaarsen en wierook. De tempels worden dagelijks gebruikt door de vele monniken.

Terug bij de boot is een eettentje. Er staat een grote schaal buiten met een beetje water. Er zit een schildpad in die heel zielig over de rand kijkt naar het water waar ie is gevangen. We hebben 'm gekocht en vrijgelaten tijdens de boottocht terug. Stoffel zwemt weer.

Theo

Doen jullie voorzichtig !we willen jullie wel weer heel terug zien. Wat een goeie aktie met stoffel, maar wat wil je, jullie lusten alle twee geen schildpadden vlees.