Aziefietsers.reismee.nl

18 : 13e Fietsdag : "Het verre Oosten"

Sao Dai - Bai Chay (Halong Bay) - 81 km.

Blaffende honden bijten niet, ze blaffen wel. We zijn weer zoals gebruikelijk voor de haan uit de veren. Geen ontbijt in het hotel, dus we besluiten weer bij het grote wegrestaurant te gaan kijken. Alles nog dicht. Gelukkig maar. Gisteren zagen we vlak buiten Hanoi om de 100 mtr verkoopsters staan met baquettes. Nu niets. Na een km. of 10 op lege maag gefietst te hebben stonden er een paar langs de kant. Beet ! Tijdens het bestellen van de broodjes zag Martin dat ze ook een pannetje op het vuur hadden staan onder het tafeltje. Er lagen omeletjes in te sudderen. Dat willen wij ook !

Twee baquettes werden opengesneden en er werd een half plantje Buysman koriander per broodje opgelegd. (de korianderis zeker 10 keer smaakvoller dan die van Buysman ! ). Op de koriander een dotje hete chilisaus ( 7.30 uur s'morgens ! ) en hierop een omeletje met gebakken kruiden. Martien de Haan heeft al gemaild voor het recept. We hadden bijna de hik door het schrokken. Dit samen met nog vier verse baquettes voor totaal € 0,80. ( daar heb je nog niet eens een takje Buysman koriander voor).

De route is geheel vlak. We zien langzaam het karstgebergte in de verte opdoemen. Het landschap wordt mooier en mooier. Zo'n 10 km voor Bai Chay worden we door drie jongens op scooters gevraagd of we een scooter willen. Ja handig zo achterop je fiets. Ze volgen ons langzaam op 200 mtr afstand. We proberen ze op een druk punt tot twee keer toe te lossen. Ze zijn hardnekkig. Ook een waarschuwing enwat dreigende handbewegingen willen niet helpen. Er zit hier veel schorriemorrie. Na een lange drinkpauze op een terrasje aan de kust, waarbij het tuig op de parkeerplaats bleef wachten, hadden we een hotelkeuze gemaakt. Tot de stoep werden we gevolgd. Voelt toch niet prettig.

Hotel is heel relaxed, klein en gemoedelijk. Onder de douche neuriede Martin 'dreadlock holiday' van 10CC. Waar in godsnaam komt dat nu weer vandaan? Morgen willen we een boottocht doen de baai in. Het schijnt prachtig te zijn. Hopelijk is de mist wat minder. Het boeken van zo'n boot is een belevenis op zich. Je snapt er geen moer van hier. Waarschijnlijk zijn er hier vier keuzes : Je wordt belazerd, besodemieterd, opgelicht of gewoon genaaid. Als we maar waar voor ons goede geld krijgen. (wordt morgen vervolgd)

Het eten hier is een waar feest. We gaan daar zeker nog eens een keer een special aan besteden. Veelvers seafood. Net ook nog bij een waterpoppentheather geweest. Traditionele muziek met zang en een toneel van water waarin poppen bewegen. Heel apart, je begrijpt niet hoe ze het flikken.

Koen

Hallo martin en jeanet, ben benieuwd wat de optie is geworden, wat mij betreft 3 keuzes
1) je wordt in de boot genomen
2) je gaat het schip in
3) je valt buiten de boot
een 4e optie schiet me vast nog wel te binnen
Leuke verhalen en mooie foto's ga vooral zo door !!

groetjes , Koen,Yvonne en Aran

Koen

Jennettekke - de link ???

dreadlock holiday van het album " Bloody Tourists !!!!

Buysman

Hallo Toppers!!
Ik volg jullie dagboek bijna elke dag en is/was erg leuk om te lezen. Als jullie de geweldig SMAAKVOLLE kruiden van buysman missen zeg het dan, in plaats van afzeiken, dan stuur ik jullie wat op!!! ps. een volle pot € 1,50 hahah maar blijf er lekker van genieten en veel fiets plezier!

Groetjes Klaas