Aziefietsers.reismee.nl

Twee IJsberen op een bakfiets

Dit is geen klaagzang maar eenverwoording van de dagelijkse realiteit van het leven van een fietser door Azie.

Zoals misschien overduidelijk mag blijken uit de verhalen vinden we het verblijven en reisen door deze hoek van de wereld meer dan geweldig.We raden het een ieder aan. De fiets brengt een extra dimensie met zich mee. Meer bewegingsvrijheid en je komt in gebieden waar je anders als toerist niet gauw komt. Dit laatste brengt met zich mee dat je ook heel veel bekijks trekt. Als je als mens aandacht krijgt is dat altijd leuk.Positieve aandacht wel te verstaan.

In China lieten ze ons heel voorbeeldig in ons waarde. Kindjes die gingen wijzen omdat ze iets vreemds zagen werden dat afgeleerd. Handjes naar beneden en hoofdje de andere kant op. Er werd zeker niet naar je geschreeuwd. Hier in het noorden van Vietnam leren ze kindjes juist wel aan om te gaan groeten als je een blanke ziet.. Armpjes worden zowat uit de kom gerukt om vooral maar te gaan zwaaien. Het 'Hello' volgt vanzelf.

Pubers ervaren het groeten naar vreemden als stoer. Echt keihard ' HELLO !!' roepen als je vrienden en/of vriendinnen er bij zijn. Dan heel hard vals lachen als je nog reageert ook. Dit zijn de minst leuke ervaringen. Let wel; het gaat de gehele dag door. Vaak sluit je je er voor af, groet terug als het gemeend is of ergert je een ongeluk als je net met jezelf aan het worstelen bent. Heet weer en een helling van 10%.op beroerd wegdek. ' HELLO !! '

Ouderen zijn vaak heel sympathiek. Ze wijzen naar hun benen, duimpje omhoog, lachen en groeten. Die krijgen een lach en een groet terug.

We hebben vaker in Azie gefietst en waren dus bekend met dit fenomeen. Tijdens een van onze eerste reisen beantwoorden we al de begroetingen. Er is toen een diep respect ontstaan voor onze koningin die dit de gehele dag moet doen richting het volk. En wat voor een volk. We begrijpen nu waarom ze er zo oud en vermoeid uit ziet.

Om de situatie eens om te draaien hoe wij in eigen land zouden reageren op een vreemde moet je ver terug in de tijd. VOC-schepen namen op hun reisen soms negers mee uit Afika. Ze werden aangekleed en geshowd in Amsterdam. De stad moet uitgelopen zijn toen.

Om het inde huidige tijd te projecteren, probeer het volgende voor te stellen : Men neme een willekeurig middelgrote stad in Nederland op Zaterdag ochtend. Er is markt, het is druk. We pakken een oranje bakkersfiets en plaatsen een levende pinguin in het mandje voorop. Op de fiets laten we een Eskimo plaatsnemen met een vikinghelm en laten hem vervolgens spiernaakt over het marktterein fietsen. Hebben we dit beeld ? Moet je nu eens de gezichten en reacties op die markt eens zien.

Dick

Wat een akelige foto's die met die honden. Brammetje was de hele dag overstuur en weigerde te eten. Wat zijn jullie al ver gekomen.
Gisteren met Remond & Co een gezellige avond gehad. We misser you!

Essie

HELLO (!!!) :-)))) lieve Jeanet en Martin,
Wat een prachtige reisverhalen en mooie alleszeggende foto's tot nu toe. Geniet van het avontuur, de omgeving en niet te vergeten elkaar!!! HAVE FUN!
Heel veel liefs en een klapje op jullie fietskontjes,
Essie

P.S. Ik zie het 'beeld' voor me!!! ;-)

SIEM. VERDONK

Geweldig Martin en Janet,maar kunnen wij dat ook
op een electrische fiets doen ?
Groetjes .SAM\SARA

Martin

Met een aantal kabelhaspels en wat reservebatterijen kom je een heel eind hier !

Groeten M&J