Aziefietsers.reismee.nl

14 : 10e Fietsdag "De Hollandse Ijssel"

Pho Rang - Co Tiet - 93 km.

In Azie gebeuren altijd onverwachte dingen. Dat maakt reizen hier nog leuker. Nadat we gister aan het eind van de middag het weblog hadden bijgewerkt in het plaatsje op 20 minuten lopen van het hotel was het personeel druk bezig met ons avondmaal. Hoe laat we willen eten hadden ze gevraagd. 18.00 uur natuurlijk. We zijn de enige gasten en het leek ons lekker rustig om de hele eetzaal eens voor ons zelf te hebben. Het personeel en de directie zaten 4 mtr verderop te schransen. Lekker stil, iets wat mensen zonder kinderen nog echt weten te waarderen. Tijdens het eten arriveerden er 3 grote bussen op het parkeerterrein voor het Hotel. Er kwam 100 man uit die hier moesten overnacten. Vietnamese toeristen, keurig gekleed, die op terugreis waren vanuit Sapa. (voor ons 2 dagen fietsen = 1 dag bus ). We zaten 60 cm. tegen over elkaar maar konden elkaar niet meer verstaan. Hilarisch toch?

Het plaatsje waar we gisteravond liepen blijkt een enorme stad te zijn. We fietsen 10 km. lang om er door heen te komen. Parken, grote gebouwen en druk verkeer. We verlaten de drukker wordende weg richting Hanoi voor een rustige route langs de rode rivier die we eerst moeten oversteken. Deze hadden we sinds de grens met China niet meer gezien. We volgen de rivier de rest van de dag.

Het is een hele mooie route die doet denken aan de hollandse Ijssel. We zitten vaak bovenop een hoge dijk met uitzicht over rijstvelden, waterpartijen, mais, suikerriet etc. Een compleet nieuw landschap dus. Mooi en rustig, beter kan een fietser niet wensen. Heel leuk om te zien zijn de vele marskramers die s'morgens op pad gaan met hun fiets of brommertje om langs de vele gehuchten hun waar te verkopen. Kippen, varkens, vlees, kookgerei, matrassen, etc. etc.

Minder leuk was dat ze ook hier de weg gingen vernieuwen. Het eerste wat je dan doet is 60 kilometer de weg opbreken. Hobbel de bobbel dus.

Een extra vermelding waard waren de waterbuffels die aan het zwemmen waren in een meer. Ze gaan het liefst helemaal onder.

Ook zagen we voor het eerst tot twee maal toe honden achterop de brommer in rieten manden waar ze normaal kippen of varkens in vervoeren. We hebben een donkerbruin vermoeden waar die belanden.

koos

werkelijk fascinerend om jullie verhalen te lezen,wat jullie in die paar dagen al beleeft hebben, onvoorstelbaar, Martin om te zeggen dat je je roeping gemist hebt, doet tekort aan jouw functioneren bij Verwol maar jouw verhalen lezen ontzettend prettig weg,als ik jou was zou ik jullie avonturen in boekwerk uitgeven, misschien aangevuld met enige pikante prive belevenissen(doet het altijd goed),zeker weten dat het dan een bestseller wordt.

groetjes Koos en Lidwien

Trineke

Hey laiverds, wat geweldige verhalen. We zijn zwaar onder de indruk van jullie prestatie en zijn stiekem beetje jaloers. Kunnen we in mei niet fietsweekendje aldaar plannen? Hier is het vroeg, een klein schepsel schreeuwde ons wakker om 6 uur voor melk, wat doen ze daar in China mee....
En mochten jullie in Groningen 3 maanden willen fietsen, dan willen wij jullie gids wel zijn, compleet in traditionele meister kleding. Dat is natuurlijk heel wat anders dan fietsen in rest van NL...
liefs Trineke, Jasper en Dagmar

Erwin Verlegh

Hallo luitjes, mooie verhalen! Ook gave foto's. Blijf jullie met veel plezier volgen. Groet, Marijke en Erwin Verlegh