Aziefietsers.reismee.nl

De mensen in China

Woordje tussendoor over wat weondervonden van de mensen in China.

Het leukste van reizen en zeker op de manier zoals wij die doen op een fietszijn de ontmoetingen met de vele mensen en culturen. Dit is ookde voornaamste reden waarom we hier zijn. Als er op dit deel van de wereld ook alleen maar nederlanders zouden wonen met dezelfde gewoonten en gebruiken hadden we de zomervakantie lekker gaan fietsen in Limburg, Zeeland of Brabant. Groningen is natuurlijk een heel ander verhaal.

Voor ons was dit de eerste keer in China en het was een hele bijzondere ervaring. We hebben een deel van de provincie Yunnan gedaan. Deze provincie kenmerkt zich door het herbergen van de grootste groep etnische minderhden in China. Van de 33 miljoen inwonders zijn er 11 miljoen een zogenaamde etnische minderheid. Dit is 30% van het totaal in China!

We zij geen antropologen en snappen hier natuurlijk geen biet van maar we zagen wel de enorme verschillen in zowel klederdracht alswel de etnische kenmerken. Grote mensen, kleine, brede gezichten, wijde neuzen etc etc.

Wat ons opviel in China :

Er zijn er heel veel ( het isbewezen) - zoals overal zijn ze erg aardig maar wel afstandelijk. Je moet eerst zelf het ijs breken, dan komen ze los. Ze spugen als koolboeren. Ook de vrouwen en meisjes. Midden in een restaurant hoor je eerst een diepe ggggggggggggg, gevolgd door een pffffftttt. Midden op het pad in een restaurant !!

Ze smijten ooktijdens het eten alles onder tafel. De mannen roken allemaal. Vrouwen zijn verstandiger. Ze zijn trots en kijken je allemaal aan met een blik van ' wat mot je' .

Als je lacht is het goed, dan lachen ze terug. Ze leren hun kinderen om niet te wijzennaar mensen die ze vreemd vinden (wij). Dit wordt straks wel anders.

Aan tafel praten ze heel hard met elkaar. We zagen twee mannen aan een tafeltje waarbij de ene zo hard tegen de andere schreeuwde dat je dacht dat ie wel doof moest zijn. Anders was ie het zeker geworden.

De hygiene en de toiletten zijn een hoofdstuk apart.

Overal is lawaai in China. Binnen, buiten maakt niet uit. Verder zijn het harde werkers en goede zakenlui. Afdingen was niet makkelijk.

koen

heerlijk schreeuwen en spugen, leef je uit, duurt nog heel lang voordat je terug bent, dan kunnen jullie je nog altijd weer aanpassen aan de Nederlandse gewoontes !!
maar onthoud wel : "Eén op 4 mensen is een chinees. Als je vader je moeder of je broer het niet is dan ben jij het."
maar dan wel een flinke !!!