Aziefietsers.reismee.nl

7 : 4e fietsdag : Truitje aan, truitje uit ?

Jianshui - Gejiu : 79 km.

Gisteravondeen gezellige bar ontdekt waar we nog even een biertje hebben gedronken. Het was tenslotte donderdagvond! (sorry Marloes).
Nog een laatste foto van ons mooie hotel genomen, geld pinnen en terug gefietst naar de grote rode stadspoort. Jianshui is een hele grote stad met 103 hotels. Er schenen er maar 5 te zijn waar ze toeristen (aliens) toelaten. Wij wisten gelukkig welke. Er zijn in deze grote stad meerdere silverbelly's ( veelal franse toeristen) dus we worden soms aangesproken op straat. Vol bewondering kijken ze naar onze fietsen,voelen aan de tassen en kijken je aan met een blik van ' ben jij wel helemaal goed bij je hoofd? '

Door de opgebroken straat waar we gisteren ook hebben gefietst, een mannetje geholpen met een open handkar, waar een kadaver van een koe in lag, de stoep op.
Even verder rennen drie mannen op een draf in uniform met een helm op uit een bankgebouw uit. De middelste had een ketting om zijn pols waaraan een grote zilveren geldkoffer. De achterste had een dikke gemene varkenskop en een machinegeweer in z'n handen die je alleen in die maffiafilms ziet, Hij kijkt met een blik van ' als je naar me wijst ben je de klos'. Mooie taferelen dus.

Het is een zware fietsdag met veel pittige klimmetjes. Het kwik kwam tot de 25 graden.
Het is weer een beetje heeig, dus niet zo geschikt voor foto's van de omgeving.
De benen zijn sterk, ook de hellingen van 10% of meer zijn allemaal gefietst. Niet gelopen!!
Het zwaarst van deze dag waren de handicaps. Veel vrachtverkeer wat langs je raast en enorme roetwolken uitstoten. We hebben voor het eerst onze helmen op. Ook omdat we veel vrachtverkeer zien overbeladen met stenen.

We fietsen langs soms hoge bergen en heuvels. Je wordt niet vrolijk van alle milieuverontreiniging die we zien. Schuimende beken door lozenden fabrieken en overal wordt afval gestort in de natuur. China heeft nog hele grote problemen !

We zien natuurlijk weer enorm veel. Kippen op de brommer, geslacht varken achterop, eend wassen aan de kant van de weg, kippen plukken etc. etc.
Het klinkt misschien een beetje eigenwijs maar omdat dit niet onze eerste Azie fietsreis is kijken we er niet meer echt van op. We nemen vaak niet eens de moeite een kiekje te maken.

Gejiu is weer een enorme grote stad op een hoogte van ca. 1800 mtr. Het is gelegen aan een groot bergmeer waar ze enorme wolkenkrabbers omheen hebben gebouwd. Het hotel is weer typisch Chinees, we fietsen zo de sjieke lobby binnen. Internetcafe hebben we niet gevonden.

De straten hier zijn te omschrijven als een 4 baans asfaltweg, brede trottoirs en allemaal luxe winkels. Dit alles omgeven door de enorme hoogbouw. Hier zijn we niet voor gekomen. In de kleine steegjes en zijstraatjes is het echte leven. Hier bruist het van het leven op straat, eettentjes, barbeques, fruit- en groentestalletjes. Kom eten ! Kom, hier is lekker mals vlees. Ze schreeuwen je allemaal toe. We gokken dat we weer de enige blanken zijn in deze stad.
Heerlijk eten van de straat voor € 1,-- per persoon inclusief drank. We hadden ook een ei dat ze eerst koken en later ergens in marineren. Je pelt ze en er komt een heel pittig hardgekookt ei uit. Hier hebben we zeker nog een dag lang plezier van gehad.

Marloes

Inderdaad jammer dat je niet bij mij (ons) aan de bar zat, maar dat biertje is je van harte gegund. Wel grappig dat je nog aan ons denkt.
Hier gaat het goed, de straat wordt heringericht, wordt erg mooi en is alweer bijna klaar. Ook de bokbieren raken op, dus we gaan weer met andere mooie bieren beginnen (chouffe houblon). Nou luitjes, ik vind het heel dapper wat jullie allemaal ondernemen, ik zou het niet durven. Geniet ervan en tot snel.

Groetjes van Eric en Marloes