Aziefietsers.reismee.nl

4 : 1e Fietsdag "de stofweg"

02-11-2010 - 1e fietsdag Kunming - Jincheng

De fietsen bepakt en in korte broek door de drukke ochtendspits. Valt niet echt mee om een stad met ruim 3,5 miljoen inwoners door te komen. Het is druk en de temperatuur valt wat tegen. Rond de 18 graden en een lichtgrijze (smog)deken boven de stad.

Buiten de stad komen we bij een enorm stuwmeer. Vlakbij staat een groot imposant gebouw waar allerlei dienstverlenende ambtenaren een parade geven. Brandweer, ambulance, politie, etc. ze maken er een enorme show van. Het is fris op de fiets en geen route om over naar huis te schrijven. Tussen de middag lunchen we in een klein tentje langs de weg. Met handen envoeten waarna we in de keuken de grote vis hebben aangewezen. In een enormeschaal werd ie geserveerd. lekker om even mee door te warmen. Op het moment dat we de lange broeken aan wilden doen brak de zon. Het is weer lekker warm.

De routeliep langs een 2e stuwmeer. De weg werd slechter en slechter tot deze geheel was verdwenen. Door kuilen en plassen, langs stinkende vrachtwagens verlIEP onze route. (typen op een chinese pc is een vak apart, je wordt mal van alle pop-ups en chinese letters dievoor je neus dansen) V????af en toe de hoofdletters - jeanet zit met d'r vingerop een toets om het nIETFnog erger te maken)

Op zeker moment liepen alle vrachtwagens aan 2 kanten geheel vast. we zijn over een dijk en de nieuwe aan te leggen weg voorbij de kilometerslange file gereden.

Een Chinees op een mountainbike hield ons even aan. Hij maakte wat foto's van ons en was zeer onder de indruk van de fietsen en de knappe verschijningen die daar natuurlijk op zaten. Van hem maakten we ook wat foto's met zijn cameraatje.

Onderweg enorm veel bouwwerken gezien, ze waren zelfs een complete stad aan het bouwen.Overal zie je kranen.

Na 83 km. fietsen kwamen we op plaats van bestemming, een stoffig kruispunt op een belangrijke splitsing van wegen. Veel vrachtverkeer Keurighotel?Engels werd er niet gesproken.

Jeanet is jarig dus werd er uitgebreid getrakteerd op Chinees.Door een volle zaal met chinezen werden we eerst naar achteren geloodst. Aanwijzen wat je wil eten. In een vijver met vissen en kikkers wezen we ons slachtoffer aan, (een vis? Ook moesten we wat groente aanwijzen, dit alles zonder een woord engels. Van de 5 groenten die we aanwezen kwamen er bomvolle schalen op tafel? Niet ? bedoeling? Gelukkig waren ze de vis vergeten?Al met al heerlijk gegeten voor 8 euro incl 2 bier.

Martin heeft z'n eerste chinese toiletervaring opgelopen. Voor de echt geinteresseerden wordt dit op verzoek nader toegelicht.

Met de kippen op stok.

riet en rob nr.85

Jeanet, gefeliciteerd......
wat een gave foto's, wat een trip...........
we volgen jullie op je tocht, sukses en geniet er van

Koen

en uiteraard nog gefeliciteerd Jeanet, wel een gedoe om onder je visite uit te komen zeg !!!