Aziefietsers.reismee.nl

3 : Kunming Bamboo Tempel

3 : 01-11-2010

Klokkie rond geslapen en ontbeten in een grote ontbijtzaal onder glazen dak. De temperatuur buiten is rond de 18 graden maar toch staat overal de airco aan. Met jas aan ontbeten.

De fietskleren aan en door het drukke centrum van Kunming richting de bambootempel. Deze ligt op een km of 16 van het centrum op een berg hoog 2153 m1. Ondanks de routebeschrijving verdwalen we toch weer een paar keer. Het is heel druk in de stad. Even wennen om weer met de spiegeltjes te fietsen maar ze zijn niet overbodig. Ook is het enorm wennen dat alle brommers electrisch worden aangedreven. Je hoort ze dus niet aankomen.

We zijn gelukkig ervaren met de verkeersregels in Azie. Ze zijn heel simpel; de grootste en gemotoriseerde voertuigen hebben het meeste recht van spreken. Die nemen dus echt overal voorrang, zelfs op de stoep of tegen het verkeer in. Voetgangers mogen wij dus weer wegdrullen. Hoe het met mindervaliden zit weten we nog niet. We laten ze maar voor gaan toch? Kunming is wel heel fietsvriendelijk. Er zijn aparte stroken en zelfs ondergrondse fietsrotondes. Op kruispunten met stoplichten staan ook nog eens een stuk of 10 verkeersregelaars.

Naar de tempel was het even zweten. Ook de hoogte voel je op je longen, vooral als je al vier weken aan het hoesten bent (Jeanet). Mooi complex dat stamt uit de 12e eeuw. Normaal schijnt het er erg druk te zijn. We hadden mazzel en konden in alle rust de 800 beelden van de tempel bekijken. De tempel is nog steeds in gebruik door de aanwezigeboedhistische monniken.

De middag hebben we inhet cenrum doorgebracht, over de markt met veel waren die we niet thuis konden brengen en veelal niet prettig geurden. Ook de vogeltjes- en bloemenmarkt bezocht. Veel indrukken en relaxte sfeer. We zien amper silverbellies (andere blanke) hier in de stad. Er zitten er een paar in het hotel.

Lekker chinees gegeten, morgen gaan we echt fietsen !

hp

Jeanet en Martin of is het Martin en Jeanet

Jullie staan te trappellen om te gaan fietsen, laat de wielen maar rollen

we wachten het volgens verslag wel af

gr

HP

Ina Snoek

Hoi Martin en Jeanet, heel veel fiets plezier mooi dat we jullie zo kunnen volgen groetjes dikke kus en tot de volgende keer , doei

Dick

Wat een goed begin: zonnetje, tempeltje en een visje!

Monique

Hey buurtjes,
Geweldig hoor om de belevenissen "bijna" te voelen!! Fantastisch!!
Take Care!

Astrid en Rob

He hallo! hieper de piep hoera! (3x) van harte gefeliciteerd met je verjaardag.. 28 alweer. Jullie nemen er vast een lekkere borrel op.. wij staren wel naar het lege gebaksschoteltje....
Heel veel plezier verder, en doe voorzichtig
x astrid en rob

Rob en Juanita

Hoi Martin en Jeanet, lees net je blog, erg leuk om zo mee te reizen.
En vandaag jarig , hieperdepiep.
Maak er een mooie reis van en voorzichtig.

x Rob en Juanita.

Marloes

Ha die Martin en Jeanet,
Ik heb het blog gevonden hoor, ben benieuwd wat jullie allemaal nog gaan meemaken. Dit ziet er al spannend uit.
Zie ik trouwens ook nog dat Jeanet jarig is vandaag en net zo oud geworden als Eric (28 dus) Van harte en we zullen zo een lekker glas op jullie drinken. Je krijgt de rekening wel als je terug bent haha.
In ieder geval heel veel plezier.
Heel veel groetjes van Eric en Marloes

Daniella

Hey Martin & Jeanet,
Super leuk om jullie te mogen volgen op deze reis. Gelukkig zijn jullie en de fietsen heel aangekomen.
Jeanet ?? En al ontcijfert :) zal nog ff helpen ;) Gefeliciteerd Jeanet. ENJOY!
Dikke kus Daniella & Rick

Daniella

Jammer hoor, de Chinese tekens zijn niet overgenomen